ویژگی های فیلم آموزشی – بخش ۲

ویژگی های فیلم های آموزشی بسیار متنوع هستند که به برخی از آن ها اشاره می شود ( ادامه – شماره ۲ )

۵ . آموزش موضوع های ذهنی و انتزاعی

فیلم آموزشی می تواند مباحث ذهنی مانند اخلاق، فلسفه، مفاهیم ریاضی و … را به شکل دیداری بازسازی کند. یا تصویری از آن ها بسازد و این گونه به جذب و دریافت آن کمک کند.

هر فرد در ارتباط کلامی خود تصویری ذهنی از چنین مبحثی را تصور می کند، اما این تصویر با توجه به قدرت دریافت فرد و میزان تسلط گوینده به موضوع، می تواند بخشی از کل را در برگیرد و یک “تصویر ذهنی” متصور شود. اما زمانی که در فیلم آموزشی، تصویری ( توسط متخصصان مجرب) بازسازی یا ایجاد شد، این تصویر از هر تصویر دیگری به مفهوم مورد نظر نزدیکتر است و ارجاع در ذهن به آن نیز سریع و کامل تر خواهد بود.
۶ . ارائه مباحث عینی به صورت سند
فیلم آموزشی می تواند تصویرهای خود را با واقعیت مجازی نزدیکِ به یک سند ارائه کند و لذا به دلیل ارجاع صریح تصویر حکم “سند عینی” را برای مخاطب پیدا می کند. این رویکرد در آموزش می تواند بسیار سودمند باشد.
و از جمله کاربردهای آن عبارتند از:
الف) ارائه اسنادی که محافظت می شوند؛
ب) ارائه اسناد مختلف در کنار هم و مقایسه آن ها؛
ج) ارائه اسنادی که در مکانی دوردست نسبت به فراگیرنده نگهداری می شوند؛
د) ارائه اسناد، اشیا و نشانه های تاریخی.
۷. به کارگیری حواس متفاوت در یادگیری
نتایج تحقیقات نشان داده اند که حواس گوناگون نقش متفاوتی در امر یادگیری دارند. بنابراین یادگیری همزمان دیداری و شنیداری باعث تعمیق فرایند یاددهی- یادگیری می شود.

فیلم

۸. حافظه تصویری، قویترین حافظه
۷۵ درصد یادگیری از طریق کاربرد حس بینایی، ۱۳ درصد از طریق کاربرد حس شنوایی و ۱۲ درصد از طریق حس های لامسه، بویایی و چشایی صورت می پذیرد. پس از طریق فیلم آموزشی، علاوه بر تأکید اصلی بر حس بینایی فراگیرنده با توجه به ارزش های دیداری و شنیداری فیلم آموزشی، حدود ۸۸ درصد از حواس فرد درگیر، فعال شده است. این در حالی است که طبق آمار، حدود ۶۰ درصد وقت فراگیران در مدرسه های ابتدایی و ۹۰ درصد در
مدرسه های متوسطه و دانشگاه ها صرف گوش دادن می شود.

فیلم

۹ .تصویر در ارائه معنا، خود ارجاع است

برای خواندن تصویر به آموزش نیازی نداریم. تصویر با خود، معنای خود را می آورد. مثلا هر مخاطبی با دیدن تصویر درخت، تصویر را می خواند. اما برای خواندن واژه درخت به آموزش مقدماتی نیاز دارد. فیلم بر معناهای عام و خاص دلالت می کند.

فیلم

۱۰ . مانا بودن تصویر در ذهن
علاوه بر آنکه حافظه تصویرها قویتر است، یادآوری تصاویر ثبت شده در ذهن بسیار راحت تر از فرمول ها، عددها، نام های افراد و مکان ها و … است. بنابراین بازیابی اطلاعاتی که حفظ و طبقه بندی آن از طریق تصویر باشد، بسیار راحت تر است.
۱۱ .جذابیت ذاتی فیلم
فیلم به صورت ذاتی جذاب است و استفاده از عناصر تعلیق در قصه و فیلمنامه، موسیقی، رنگ ها، فرم ها و سایر عناصر زیباشناسی باعث میشود که دیدن فیلم نسبت به سایرشیوه های یادگیری برای فراگیران جذاب تر باشد.

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *