ویژگی های فیلم آموزشی – بخش ۳

ویژگی های فیلم های آموزشی بسیار متنوع هستند که به برخی از آن ها اشاره می شود ( ادامه – شماره ۳ )


۱۲ . ایجاد انگیزه در یادگیری
فیلم به دلیل جذابیت رسانه ای و قدرت آموزش غیرمستقیم، رغبت و علاقه فراگیرنده را نسبت به موضوع بیشتر می کند .
۱۳ . یادگیری همراه با بازی
بازی به عنوان ابزاری در جهت حل مشکلات یادگیری هم به کاربرده می شود. بازیها را می توان به دو گروه “بازی های ذهنی” و “بازیهای فیزیکی” تقسیم کرد. بازی با تعریف معمول آن همان بازی فیزیکی است که باعث گردش خون، بالا رفتن سطح یادگیری، ایجاد جذابیت و … می شود. اما بازی ذهنی بیشتر نمونه ای است که در فیلم آموزشی می توان دنبال کرد .
۱۳.۱ . بالا بردن خلاقیت در فراگیر
روانشناسان برای افراد خلاق ویژگی هایی را برشمرده اند که برخی از آن ها را می توان توسط فیلم آموزشی برجسته کرد. کیفیت شخصیتی و ذهنی فرد فراگیر در حین آموزش تحت تأثیر فیلم قرار می گیرد. فیلم آموزشی بر انگیزه، نیروی نوآوری، رفتار نامتعارف و غیر معمول،گرایش به کارهای پیچیده، ابتکار و کنجکاوی و بعضی احساس های فراگیرنده مانند استقلال، اعتماد به نفس، میل به ریسک کردن، شجاعت فردی، شوخ طبعی و بذله گویی تأثیر می گذارد. در نهایت فیلم آموزشی با تأثیر برموارد مذکور می تواند روح خلاقیت فردی را در فراگیرنده بالا ببرد.

ویژگی

۱۴ . امکان چند بار دیدن
در نسل فیلم های جدید (فیلم های دیجیتال)، هردانش آموز می تواند یک بایگانی از فیلم های آموزشی برای خود داشته باشد. اولین مزیت آن چند بار دیدن فیلم است . مخصوصاً برای دانش آموزانی که جهت یادگیری نیازمند تکرار یک مفهوم آموزشی می باشند.

ضمن آنکه چند بار دیدن یک فیلم بی شک راحت تر از چند بار خواندن یک کتاب است و این امکان وقتی مهم تر می شود که از معلم خواسته شود، بارها یک موضوع را توضیح دهد. اینجاست که از طریق فیلم راحت تر می توان به این درخواست رسید. با این امکان هیچ فراگیری احساس جا ماندن از مطالب درسی و عقب ماندگی را نخواهد داشت .
۱۵ . ایجاد لایه های معنا
زبان هنر می تواند چند معنا را در یک پیام مستتر کند و در واقع، صورت اثر به چند لایه معنا متصل شود. لایه های معنا برای مخاطبان نوجوان و بالاتر و همچنین مخاطبان دارای ضریب هوشی بالا و ویژگی های فردی خاص، می تواند بسیار مؤثر و جذاب باشد. تأثیر ایجاد لایه های معنا و امکان تفسیرپذیری فیلم موارد زیر هستند :
الف) ایجاد جذابیت در دیدن مکرر فیلم؛
ب) ارتباط با مخاطبان باهوش تر؛
ج) بارور کردن خلاقیت

ویژگی

۱۶ . جلوگیری از خطاهای ارتباط کلامی
گاهی به دلیل خستگی، نداشتن اطلاعات کافی و … امکان دارد معلم مطلبی را کامل نداند و یا نتواند بیان کند. در حالی که فیلم آموزشی به دلیل تولید محتوای آن توسط متخصصان مجرب می تواند در تکمیل تدریس معلم از برخی خطاها جلوگیری کند .
۱۷ . اعتبار بخشی و استاندارد
در امر یاددهی- یادگیری فیلم های آموزشی که اعتبار بخشی شده اند، حکم سندی علمی را برای معلم یا دانش آموز را دارند .
۱۸ . ایجاد تنوع در فضای کلاس
۱۹ . تأثیر مثبت بر بافت گفتمان در کلاس
فیلم آموزشی می تواند رضایت معلم و دانش آموز را در ارتباط کلامی بالا ببرد. وقتی فیلم دانش آموز را تهییج میکند یا پرسش های تازه ای در مقابل او می گذارد، روند و بافت کلاس به شکل مؤثری تغییر میکند.

ویژگی

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

مشخصات، قیمت و خرید “ویژگی های فیلم آموزشی – بخش ۳”

    1. سلام.از کانال تلگرامی موبی فایل دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *