ویژگی های فیلم آموزشی – بخش ۱

ویژگی های فیلم های آموزشی بسیار متنوع هستند که به برخی از آن ها اشاره می شود .

۱. بالا بردن سطح کیفی آموزش

فیلم سطح بیشتری ازحواس فراگیران را بکار می گیرد . و به تعمیق فرایند یاددهی- یادگیری کمک می کند .

۲. بالا بردن سطح کمی فراگیرندگان

پخش فیلم محدود به کلاس نمی شود بلکه در منزل هم از آن استفاده می گردد. ضمنا می تواند برای جمعیت زیادی در مدرسه ها و سایر فضاهای آموزشی و غیره به نمایش در آید.

فیلم آموزشی

۳. آموزش همراه با سرگرمی

سرگرمی پس از “انرژی” به عنوان تجارت دوم جهان شناخته می شود. این موضوع میزان کارکرد بالا، فراوانی جامعه مخاطب و تنوع محصولات مرتبط با سرگرمی را نشان می دهد. در رویکرد جدید در حین سرگرمی اطلاعاتی را هم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

به گونه ای که مرز آموزش و سرگرمی کاملا قابل تمیز دادن نیست. ماهیت فیلم به خودی خود دارای جذابیت و سرگرمی است. حال اگر این سرگرمی در روندی کنترل شده به همراه اطلاعات به مخاطب ارائه شود، در واقع از قدرت ارتباطی سرگرمی در جهت تسهیل ارائه اطلاعات استفاده
شده است.

فیلم آموزشی

۴ . آشنا زدایی در ارائه مطالب ( تازه و نو، و غریبه و متفاوت کردن آنچه آشنا و شناخته شده است).

دو نوع آشنا زدایی در ارتباط با فیلم آموزشی وجود دارد :

الف) آشنا زدایی از مفاهیم تکراری: فرد در مواجه با فیلمی که موضوعی آشنا دارد، تصورات قبلی خود را به موضوع فیلم نسبت می دهد. برای مثال، اگر فیلمی درباره باران یا برگ درختان باشد، موضوع آنقدر ملموس است که احتمالا جاذبه های دریافت و هیجان تازگی در آن وجود ندارد. کیفیت آشنا زدایی فیلم می تواند این پدیده تکراری را در روایت یا فضای متفاوتی وارد کند و آن را با شکل نو ارائه دهد. در این حالت، کیفیت فیلم می تواند به جاذبه های موضوعِ به ظاهر تکراری بیفزاید و سطح ارتباطی را بالا ببرد.

ب) آشنا زدایی در شیوه ارائه مطالب: آشنا زدایی در شکل دوم زمانی است که مطالب علمی متفاوت و کاملا تازه اند و امکان آشنا زدایی بیشتر در جهت حفظ ساختار بدیع فیلم در خدمت موضوع است و نیز ایجاد فرصت ارتباطی تازه با کتاب، معلم، کلاس یا رسانه ای دیگر که همان اطلاعات را ارائه میکند.

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *