فناوری صفحه نمایش لمسی سی تاچ، از سیر تا پیاز

صفحه نمایش لمسی حاصل ادغام یک صفحه نمایش و یک پنل لمسی می باشد. پنل لمسی معمولا به صورت یک لایه بر روی صفحه نمایشگر قرار می‌گیرد. صفحه نمایش معمولا به صورت LED،LCD،یا AMOLED می باشد.پنل لمسی نیز به انواع مختلفی نظیر (مقاومتی، خازنی،مادون قرمز) تقسیم می‌شوند. که امکان لمس با قلم مخصوص یا انگشت به صورت تک یا چند لمسی  روی صفحه نمایشگر فراهم می شود. به این صورت کاربر می‌تواند اطلاعات مورد نظر را وارد کرده یا در روند پردازش آن تغییر ایجاد کند. در ادامه مطلب به  معرفی فناوری صفحات لمسی اشاره میکنیم.

فناوری های صفحه لمسی:

بسته به کاربرد سیستم های مجهز به صفحه لمسی فناوری‌های مختلفی وجود دارد. که به ترتیب به ساختار آنها می پردازیم :

صفحه لمسی مقاومتی (Resistive):

متشکل از یک قاب شیشه ای است. که با لایه هایی از مواد هادی و مقاومتی پوشیده شده، این دولایه توسط نقاط غیرقابل مشاهده ای از هم جدا شده اند. در حالت عادی هیچ گونه تماسی بین دو لایه ی هادی و مقاومتی وجود نداشته و هیچ جریانی بین آن دو ردوبدل نمی شود. وقتی لمسی اتفاق می افتد، در آن نقطه خاص دو لایه به هم برخورد می کنند و باعث ایجاد تغییر در جریان الکتریکی می شود . این تغییر توسط کنترلر کشف و با اندکی پردازش روی اطلاعات حاصل از لمس ، آنها را تبدیل به یک مختصات افقی و عمودی می کند و به عنوان یک رویداد لمس آن را ثبت می کند .

نوع مقاومتی صفحه لمسی به هر نوع فشاری حساس هستند و ساخت ساده ای دارند اما وضوح تصویری که به کاربران ارائه می دهند نسبت به دیگر انواع کمتر است ، در حدود ۷۵ درصد و لایه های مقاومتی در مقابل اشیاء تیز و نوک دار آسیب پذیرند . این نوع از صفحه لمسی ها کارآیی خود را به واسطه وجود عناصری چون رطوبت و گرد و غبار از دست نمی دهند و به دلیل قیمت کم، دقت بالاو قابل دسترس بودن امروزه پراستفاده ترین فناوری است .

صفحه لمسی مقاومتی
صفحه لمسی مقاومتی

انواع صفحه لمسی های مقاومتی به شرح زیر است :

مقاومتی ۴ سیم (۴wire Resistive Technology):

بیشتر برای مصارف شخصی در خانه ، مدرسه،محل ها ، مکان های فروش اتوماتیک و رستوران ها

مقاومتی ۵ سیم (۵wire Resistive Technology):

پایداری آنها از ۴-wire بیشتر است و در مکان های فروش فوری ، رستوران ها ، کنترل های تجاری و… به کار می رود.

مقاومتی ۸ سیم (۴wire Resistive Technology):

سرعت و دقت بیشتری نسبت به انواع ۴-wire و ۵-wire دارند .

مزایا:
  1. بالا بودن دقت نقطه لمس شده
  2. بسیار حساس به فشار از سوی هر گونه شیء خارجی
  3. کارایی خود را به واسطه وجود عناصری مانند آب،گرد و غبار،نور و کثیفی از دست نمی دهد
  4. قیمت پاین

معایب:

  1. وضوح تصویر ۷۵ درصدی
  2. آسیب پذیری لایه های مقاومتی در مقابل اشیاء تیز و نوک دار

صفحه لمسی خازنی (Capacitive):

متشکل از قاب شیشه ای حاوی عنصر خازنی ذخیره کننده بار الکتریکی است. زمانی که صفحه نمایش با یک شیء هادی مناسب مثل سرانگشت لمس می شود ، مقداری از بار الکتریکی به کاربر منتقل می شود و بار الکتریکی بر روی عنصر خازنی کاهش می یابد .این کاهش توسط مدارهایی که در گوشه های صفحه نمایش قرار دارند ، اندازه گیری می شود. رایانه از تغییرات نسبی بار در هر گوشه مکان دقیق لمس را محاسبه نموده و اطلاعات را به درایو نرم افزاری می فرستد.

در این فناوری شیء لمس کننده باید هادی جریان الکتریکی باشد مثل سرانگشت بدون پوشش یا یک قلم هادی الکتریسیته.این گونه صفحه لمسی ها در برابر عواملی چون رطوبت و گرد و غبار بسیار مقاوم هستند و وضوح تصویر عالی (در حدود ۹۰ درصد)دارند.به همین جهت در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

صفحه لمسی خازنی
صفحه لمسی خازنی

مزایا:

بالا بودن دقت در تعیین نقطه لمس شده
بالا بودن وضوح تصویر
مقاوم در برابر رطوبت،چربی و کثیفی

 معایب:

فقط با انگشت باید آن را لمس کرد و با اشیاء غیر هادی کار نمی کند.

فریم لمسی ((IR)-Infrared):

متشکل از یک آرایش افقی و عمودی از گیرنده های مادون قرمز است . در یک طرف دیودهای ساطع کننده نور و در طرف دیگر تعدادی سنسورهای دریافت کننده نور قرار دارد. هنگام لمس صفحه نمایش ، در محل لمس یک وقفه در دریافت نور ایجاد می شود.مختصات این محل به صورت x ,y به عنوان نقطه لمس به سیستم برای پردازش ارسال می شود.

صفحه لمسی های نوری از جهت طول عمر و پایداری در برابر محیط خارج مقاوم هستند و سنسورهای آن ها فقط در صورت آسیب فیزیکی از کار می افتد و در بسیاری از کاربردهای نظامی که نیاز به صفحه لمسی دارند به کار می روند.

فریم لمسی (IR)
فریم لمسی (IR)

 

 

صفحه لمسی امواج آکوستیک (Surface Acoustic Wave (SAW)):

یکی از پیشرفته ترین فناوری های صفحه لمسی است و بسیار شبیه به انواع نوری است ولی به جای پرتوهای نوراز امواج صوتی استفاده می کند . دو موج صوتی از امتداد محورهای x و y سرچشمه می گیرند و روی صفحه نمایش حرکت می کنند و در طرف مقابل ، هر موج توسط سنسورهای گیرنده دریافت می شود . زمانی که صفحه لمس می شود. در نقطه لمس ، امواج جذب می شوند و باعث ایجاد تاخیر در دریافت موج توسط گیرنده می شود. مدت تاخیر نشان  عمق فشار نشان می دهند. این گونه صفات لمسی بر خلاف انواع دیگر قادر به تشخیص میزان فشار وارده یا عمق لمس z-axis هستند .

این سیستم فاقد لایه های فلزی روی صفحه نمایش است و ۱۰۰درصد نور را عبور می‌دهد در نتیجه تصویری با وضوح کامل نمایان می شود. لمس با هر وسیله ای (به جز وسایل تیز و کوچک مثل سرخودکار )را تشخیص می دهد. اما ممکن است توسط عناصری چون گرد و غبار و رطوبت آسیب ببیند.SAW بهترین گزینه برای نمایش تصاویر با جزئیات زیاد در نظر گرفته می شود .این فناوری برای کیوسک های اطلاعاتی در محیط های شلوغ و رایانه های آموزشی کاربرد دارد .

صفحه لمسی امواج آکوستیک
صفحه لمسی امواج آکوستیک

 

صفحه لمسی مجهز به سیگنال پراکنده (Dispersive signal Technology):

این تکنولوژی در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. از گیرنده هایی جهت تشخیص انرژی مکانیکی (انرژی نوسانی)وارد شده توسط لمس بهره می گیرد. الگوریتم های پیچیده ای این اطلاعات را تفسیر و محل دقیق لمس را تعیین می‌کند. این تکنولوژی از گرد و غبار و سایر عوامل بیرونی ،حتی خراشیدگی تاثیر نمی پذیرد. به این جهت که نیازی به وجود عنصر مازادی بر روی صفحه نیست ، وضوح تصویر بالایی را فراهم می آورد .

از آنجا که نوسانات مکانیکی جهت تشخیص لمس به کار می روند ، هر وسیله ای اعم از انگشت یا قلم جهت ایجاد لمس می تواند به کار رود . از این فناوری در رستوران ها و مکانهای بازی کودکان که امکان نظارت دقیق وجود ندارد استفاده می نمایند .

صفحه لمسی سیگنال پراکنده

صفحه لمسی تشخیص پالس آکوستیک (Acoustic Pulse Recognition):

این فناوری در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و متشکل از یک قاب شیشه ای خالص با ۴ مبدل پیزوالکتریک است. این مبدل ها در گوشه های صفحه جایگزین و انرژی مکانیکی حاصل از لمس را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال به یک فایل صوتی تبدیل می شود و این فایل با فایل های صوتی موجود برای هر موقعیت صفحه مقایسه می شود .

عوامل محیطی مثل گرد و غبار و خراش بر این فناوری تاثیر نداشته ، از صحت بالایی برخوردار است و به جسم هادی برای فعال سازی آن نیازی نیست . از کاربردهای آن می توان به خودکارسازی رستوران ها ، داروخانه ها ، مکانهای تجاری و اداری ، مکان های فروش فوری و … اشاره کرد .

صفحه لمسی تشخیص پالس آکوستیک
صفحه لمسی تشخیص پالس آکوستیک

صفحات لمسی به دو صورت در نمایشگرها استفاده می شوند:

  1. Built-in:در این روش  هنگامی که مانیتور در کارخانه تولید می شود، به طور سازمانی صفحه لمسی را در آن جای می دهند. اینگونه صفحات لمسی مخصوص کارهای سنگین می باشند. و مستقیما روی تیوپ CRT سوار می شوند.
  2. Add- one: در روش Add-on صفحه لمسی را می توان بعدا روی مانیتور ها اضافه کرد.اینگونه صفحات لمسی قاب هایی شفاف هستند. که کنترلر آنها در داخل قاب جاسازی شده و روی صفحه ی مانیتور نصب می شوند.

مزایای صفحات لمسی:

  1. فضای کمتری اشغال می‌کند.
  2. قطعات متحرک کمتری دارد
  3. می توان از آنها به عنوان یک دستگاه ثابت و جمع و جور در یک نقطه استفاده کرد.

کاربردهای صفحات لمسی:

  1. نمایشگرهای اطلاعات عمومی ، کیوسک‌های اطلاعاتی ، نمایشگر لمسی توریستی ، تجاری و سایر نمایشگرهای الکترونیکی قابل استفاده توسط افراد متعدد با دانش رایانه ای محدود.
  2. رستوران ها و سیستم خرده فروشی جهت انجام کار با سرعت بیشتر، خودپرداز بانک ها (ATM)، سیستم حمل و نقل و باجه های فروش بلیط.
  3. سیستم های نظارت و خودکارسازی ، از سیستم های نظارت تجاری  تا خودکارسازی داخلی استفاده می شوند. و مدیران می توانند با استفاده از واسط های گرافیکی ، نظارت بر کارکردهای پیچیده را در زمان معین با یک لمس ساده صفحه نمایش انجام دهند .
  4. آموزش رایانه که باعث برقراری آموزش تعاملی و سرگرم کننده می شود. و زمان آموزش در نتیجه هزینه آن کاهش می یابد .
  5. تکنولوژی یاریگر، زمانی که به همراه نرم افزارهایی مثل صفحه کلیدهای روی صفحه نمایش و یا سایر تکنولوژی های یاریگر به کار روند ،می توانند منابع رایانه ای را برای افرادی که قادر به استفاده از سایر ابزارهای ورودی مثل موشواره یا صفحه کلید نیستند ، دسترس پذیر گرداند.در این کاربرد برای هر لمس یک پاسخ گرافیکی یا صوتی در نظر گرفت می شود. تا کاربر از پذیرفته شدن دستور خود اطمینان حاصل نماید.
  6. سایر کاربردها مثل بازیهای کامپیوتری ، سیستم های ثبت نام دانش آموزان ، صفحه گرامافون خودکار و …
  7. علاوه براین کاربرد ها می توان از این فناوری را در سیستم کتابخانه ای دانشگاه به عنوان نمونه ذکر کرد. در کتابخانه های دانشگاه از فناوری صفحه لمسی برای به دست آوردن اطلاعات اولیه از سیستم کتابخانه ای مثل بررسی موجودی کتابخانه استفاده می شود.
  8. استفاده از فناوری نمایشگر های لمسی در مدارس و موسسات می تواند به درک بهتر مفاهیم آموزشی کمک کند. و آموزش را برای دانش آموزان جذاب کند.

 

برای مشاهده حدود قیمت مانیتور های لمسی از این لینک بازدید کنید.

برچسب های مرتبط با صفحه نمایش لمسی:

  • صفحه لمسی برای طراحی
  • تبدیل مانیتور به صفحه لمسی
  • صفحه لمسی برای لپ تاپ
  • صفحه نمایش لمسی خازنی
  • فیلم صفحه لمسی
  • صفحه لمسی برای تدریس
  • خرید صفحه نمایش لمسی
  • قیمت صفحه نمایش لمسی
  • صفحه لمسی چگونه کار میکند
  • تاچ خازنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *