پیوند نوری (اتصال نوری یا Optical Bonding) چیست؟

معرفی پیوند نوری (اتصال نوری)

پیوند نوری یا اتصال نوری به لاتین Optical Bonding : آیا تا به حال به فناوری پشت صفحه لمسی خود فکر کرده اید؟ آگاهی از فناوری های اتصال صفحات نمایشگر ها می تواند شما را در خرید بهتر یاری کند.

در فناوری نمایشگر لمسی۳ سطح مختلف باید با هم متصل شوند:

  1. صفحه LCD
  2. شیشه ی محافظ
  3. قسمت تاچ (پنل یا فریم لمسی)

پیوند نوری (اتصال نوری) فرآیند چسباندن شیشه محافظ به صفحه LCD و یا LED به منظور پر کردن کامل فاصله بین آنها است. این کار برای بهبود عملکرد کلی، کاهش وزن نمایشگر و محکم شدن صفحه لمسی، انجام می شود. به طور سنتی، نمایشگر های لمسی فقط با نوار چسب در چهار ضلع شیشه به صفحه LCD و یا LED متصل می شوند. این امر باعث ایجاد شکاف هوا بین تصویر و شیشه محافظ می شود. که هر چقدر هم این فاصله کم باشد. باز کیفیت صفحه نمایش را پایین می آورد. این شکاف شیشه را شکننده تر  و باعث کاهش دقت لمس و زاویه دید می شود.

پیوند نوری (Optical Bonding) چیست؟

در پیوند نوری شیشه ی صفحه لمسی به صفحه LCD و یا LED متصل می شود. یک چسب، مانند ژل سیلیکون، اپوکسی یا اورتان، برای از بین بردن فاصله هوا، با قرار دادن آن بین شیشه محافظ و صفحه LCD استفاده می شود. اگرچه می توان از چسب های متفاوتی در فرآیند پیوند نوری استفاده کرد، اما شرکت سی تاچ در فناوری صفحه نمایش از یک چسب سیلیکونی با کارایی بالا برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده می کند.

پیوند نوری یک صفحه نمایش مزایای زیادی دارد که همه آنها عملکرد صفحه نمایش لمسی را در شرایط مختلف افزایش می دهد و اجازه می دهد تا طیف وسیعی از مخاطبین بتوانند صفحه نمایش را ببینند.

به ۷ مورد از این مزایا میپردازیم

۱) ماندگاری بیشتر

فرآیند پیوند نوری شیشه محافظ و صفحه LCD را در برابر ضربه بهتر محافظت می کند. زیرا چسب سفت شده پشت شیشه به عنوان ضربه گیر عمل می کند. با کاهش لرزش شیشه محافظ احتمال شکستن شیشه را کاهش می یابد. و این مزیت مهمی برای حمل و نقل می‌باشد. در صورت احتمال آسیب دیدگی شیشه، تکه های شیشه شکسته به چسب نوری چسبیده و باقی می ماند. این امر به دلایل ایمنی در کلاس ها و اتاق جلسات مزیت مهمی محسوب می شود.

پیوند نوری
مقایسه مقاومت انواع اتصالات

۲) بهبود تجربه مشاهده

نمایشگر دارای پیوند نوری، انعکاس داخلی بین شیشه محافظ و صفحه LCD را حذف می کند. که باعث کنتراست بالاتر و دید بهتر صفحه نمایش در محیط های روشن می شود.
علاوه بر این حذف بازتاب داخلی، زاویه دید وسیع تری را فراهم می کند. تا صفحه نمایش در اتاقهای بزرگتر که زاویه دید وسیع تری دارند، واضح تر دیده شود.

پیوند نوری (Optical Bonding) چیست؟
وضوح تصویر در پیوند نوری

۴) بهبود تجربه لمس

پیوند نوری خطای لمس کاهش می دهد. زاویه شکست نور که باعث می شود که تصاویر را با خطای دید ببینید در نتیجه مکان قلم یا انگشت روی شیشه محافظ با نقطه متناظر روی LCD متفاوت میشود. این امر سبب می شود تا تجربه کاربری ضعیف و سرعت کار پایین بیاید. پیوند نوری فاصله هوا را از بین می برد، که خطای دید کاهش پیدا کرده در نتیجه دقیق ترین لمس را به شما ارائه می دهد.تا سزیع ترین و مطمئن ترین تجربه را داشته باشید.

پیوند نوری (Optical Bonding)
خطای لمس

۵) حداکثر محافظت در برابر گرد و غبار و رطوبت

حذف فاصله هوا بین شیشه محافظ و صفحه LCD به این معنی است که گرد و غبار و رطوبت قادر به نفوذ به صفحه LCD نیست. و باعث ایجاد تراکم در سطح داخلی شیشه می شوند. این امر به ویژه در محیط های مرطوب، در مدت زمان طولانی از مه گرفتگی در یک صفحه نمایش جلوگیری میکند. همچنین برای حمل و نقل و ذخیره سازی مهم است.در نتیجه عمر صفحه LCD را بالا می برد.

۶) کاهش وزن صفحه نمایش

فرآیند پیوند نوری اجازه می دهد تا شیشه محافظ نازک تر شود. زیرا توسط یک لایه چسب سخت شده پشتیبانی می شود. این امر به طور قابل توجهی وزن کلی صفحه نمایش را کاهش می دهد. که کار کردن و حمل و نقل آن را آسان تر می کند.

 (Optical Bonding) چیست؟
وزن کمتر

۷)  بهترین روش اتصال

در حالی که برخی از نمایشگرها ادعا می کنند از فرآیندهای پیوند جایگزین استفاده می کنند. فقط  صفحه نمایش پیوندی نوری واقعاً متصل می شود. روشهای دیگر هیچ تفاوتی با فرایند اتصال هوا ندارند. زیرا از نوار برای اتصال صفحه LED به شیشه استفاده می کند و فاصله هوا را اجتناب ناپذیر می کند. فقط یک صفحه نمایش پیوند نوری می تواند همه این مزایا را با حذف کامل فاصله هوا ارائه دهد. اگرچه پیوند نوری در تلفن های هوشمند رده بالا رایج است. اما استفاده از چنین فناوری برای صفحه های بزرگتر مانند نمایشگرهای لمسی سخت تر است.

SeeTouch از پیشرفته ترین فناوری در پیوند نوری استفاده می کند. تا نمایشگرها را بطور یکنواخت به شیشه محافظ بچسباند. و نمایشگرهایی با پیوند نوری بزرگ به اندازه ۸۶ اینچ را ارائه دهد. SeeTouch با افتخار از فناوری پیوند نوری برای ارائه نمایشگرهای لمسی با بهترین تجربه کاربری موجود استفاده می کند. نمایشگرهای پیوندی نوری از دوام بیشتری برخور دارند، حمل و نقل آنها آسان تر است و تجربه مشاهده و لمس بهتری را برای همه فراهم می کند.

خریدار معمولا چه تغییر ظاهری را میتواند از صفحه نمایش پیوند نوری متوجه شود؟

اگر فردی ظاهر یک محصول با صفحه نمایش (پیوند نوری) را با همان محصول که از صفحه نمایش (غیر پیوند نوری) مقایسه کند. بلافاصله درمی یابد که صفحه نمایش پیوند نوری ظاهر بهتری دارد. این ظاهر بهتر در هر شرایط روشنایی محیطی صادق است. تا آنجا که نمایشگر های LCD متصل با پیوند نوری در نور مستقیم خورشید قابل مشاهده هستند. (ref: قابل مشاهده نور خورشید). همچنین فرآیند پیوند نوری اجازه می دهد، تا شیشه ماحفظ نازک تر شود که خود به ظاهر بهتر این گونه نمایشگر ها کمک میکند.

چه روش هایی برای پیوند نوری وجود دارد؟

فرایند اول: به طور سنتی LOCA (چسب روشن مایع) ، یا “اتصال مرطوب” پیشگام این روند بود. اما این روش دارای نقاط منفی است.زیرا فرایند تولید وتعمیر آن به دلیل نیاز به ایجاد “سد” برای سیلیکون مرطوب طولانی و سخت است.
دومین فرآیند: اتصال خشک است. برای  اتصال تبلت و تلفن هوشمند با توجه به تولید بالا و الزام به سازگاری محیط بالا، فرآیند اتصال خشک توصیه میشود. این فرایند قرار دادن یک ورقه سیلیکون بین لایه ها است. این اجازه می دهد تا چندین صفحه نمایش به سرعت و همزمان از طریق یک Jig چند حفره ای به هم چسبانده شوند. و نقاط منفی مشاهده شده هنگام اتصال مرطوب را حذف می کند. روش اتصال خشک را LTD میگویند.

چه نمایشگر هایی میتوانند از پیوند نوری استفاده کنند؟

اکثر نمایشگر ها می توانند ازاین روش برای اتصال استفاده کنند. اما مسطح بودن سطوح صفحه LCD، صفحه لمسی و شیشه محافظ بسیار مهم است.

Display Technology Ltd آزمایشی را انجام می دهد که زاویه چسبندگی هر لایه از مواد را تعیین می کند.

کدام فناوری از صفحه های لمسی را می توان به صفحات LCD یا LED متصل کرد؟

همه فن آوری های مختلف لمسی را می توان با پیوند نوری از جمله انواع خازنی مقاومتی و … استفاده کرد. تخصص ما در ادغام صفحه های لمسی ، حساسیت و عملکرد را حتی در مونتاژ های سخت بهینه می کند. انواع شیشه  و همچنین طیف وسیعی از پلاستیک های شیمیایی پایدار را می توان به صورت  پیوند داد.

آیا پیوند نوری باعث کاهش گرم شدن LCD می شود؟

معمولا  LCD ها گرمای زیادی تولید میکنند، که در حالت عادی با هوای بیرون گرما تبادل پیدا کرده و سبب خنک شدن صفحه نمایشگر می شود. با اتصال شیشه محافظ با نوار چسب به چهار ضلع قاب، به دلیل عایق بودن، هوا بین شیشه محافظ و صفحه lCd گرما حبس می شود. و سبب گرم تر شدن صفحه نمایشگر می شود. اما پیوند نوری از چسب سیلیکونی که رسانای حرارتی است، تولید می شود. که سبب انتقال بهتر حرارت از صفحه نمایشکر به شیشه محافظه و به بیرون می شود. در نتیجه این روش مانع گرم شدن بیش از حد صففحه نمایش می شود.

آیا صفحه نمایش در معرض نور خورشید به رنگ زرد در می آید؟

استفاده از چسب های سیلیکونی در فناوری پیوند نوری صفحه های نمایشگر سبب می شود. در هنگام قرار در معرض تابش UV تغییر رنگ ایجاد نشود. و صفحه نمایش به اصطلاح زرد نشود.

چه سایز از نمایشگر ها با این شیوه پیوند نوری تاچ می شوند؟

این فناوری ابتدا برای نمایشگر های کوچک تا ۳۲ اینچ بود. امروزه در سایت ما این امکان برای نمایشگر های بزرگ نیز فراهم می‌شود.

و در پایان لازم به ذکر است که برند seetouch همواره می کوشد. تا به فناوری های نو ظهور دست پیدا کند.از همین رو شرکت تصمیم سبز  محصولات سی تاچ انتخاب کرده است.

 

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *