مقاله در و دیوار یاد دهنده

اگر بتوانیم در عناصر معماری، تزئینات و مبلمان مدرسه، امکانی فراهم کنیم که دانش آموزان با مداخله در آنها، به شکلی خودآغاز، بتوانند در حالی که سرگرم می شوند، به دانش و مهارت های خود بیفزایند، شاهد همان اتفاقی خواهیم بود که کودکان در ارتباط با اسباب بازی های واجد ارزش در زمینه یادگیری و یا هم بازی های خود با آن روبرو می شوند.

با این حساب، اتفاقی که در برخورد با بازی های فکری رخ می دهد می تواند در اندازه هایی بزرگتر و در مقیاس معماری، درون محیط های یادگیری نیز محقق شود.

در و دیوار مدرسه، به مثابه یک اسباب بازی جذاب، تبدیل به یک وسیله یا ابزار بزرگی می شود که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا با این وسیله به وسعت شناخت خود از جهان بیافزایند و در پی آن دانش خود را گسترش دهند. اجازه دهید با ارائه چند نمونه جدید در باره این در و دیوار این موضوع را گسترش دهیم.

مثال: تلفیق درس هنر و ریاضی
الف) تقارن محوری و تقارن مرکزی
نصب تابلوهایی که در ذهن تقارن را تداعی می کند
بعضی از این تابلوهای می تواند جنبه هنری و تزییناتی هم داشته باشد
از این تابلو ها می توانید در دفتر مدرسه و یا بخش های ورودی نیز استفاده نمایید.
ایده دیگر این که شما می توانید یک بخش تابلو دکوری را ثابت کرده و بخش دوم، قابلیت جابجایی داشته باشد، این کار براحتی توسط کش یا تسمه هایی قابل انجام است.

wallteach

دکور متحرک می تواند توسط چسب های پارچه ای (نری و مادگی) و یک موکت بعنوان بستر و زمینه براحتی چسبیده و یا جابجا گردد.

در و دیوار یاد دهنده

ب) استفاده از هنر کاشی کاری و گچبری
به طور معمول هنرمندان در طراحی کاشی، سرامیک و گچبری های ساختمان ها به تقارن محوری توجه می نمایند.

در و دیوار یاد دهنده

ایده اصلی ما این است که در بخشی از فضای مدرسه نیمی از یک طرح رها گشته و امکانی برای ادامه طراحی برای دانش آموزان فراهم گردد، در این صورت، فرصتی بی نظیری برای تفهیم و توجه به این مفهوم را فراهم خواهید نمود.

طرح های این تابلو های روی دیوار را هر چند وقت یکبار تغییر دهید تا انگیزه دانش آموزان را برای ترسیم های مجدد افزایش دهید.
ج) استفاده از پادری ها و کفپوش هایی که اصل تقارن در آن رعایت شده است.
این پادری ها را خودتان هم می توانید بسازید و یا از مراکز صنایع دستی که کارشان بر روی نمد می باشد آن ها را سفارش دهید. تعداد این کفپوش ها باید جفت باشد تا تداعی مفهوم تقارن به خوبی میسر گردد.
ضمنا می توان با کفپوش های با جنس پلاستیک و یا آجر نیز همین ایده را پیاده سازی نمود کافی است در سطح زمین یک قاب مستطیلی را به کلاف های چوبی ایجاد کرده و سپس طول این قاب مستطیل را توسط یک چوب دیگر به دو بخش تقسیم نمایید.

در و دیوار یاد دهنده

د) تلفیق تقارن مرکزی و درس انگلیسی

همانطور که می دانید اگر شکلی را ۱۸۰ درجه دور نقطه ی (مرکز تقارن) روی دیوار بچرخانیم و شکل روی خودش قرار بگیرد، شکل تقارن مرکزی دارد . خوب ما بدنبال یک دکوری هستیم که این مفهوم را تداعی کند.
برای اینکار میشه کلمات از کلمات انگلیسی استفاده کرد. برای این کار کافیه تابلو هایی که روی دیوار قرار دارند را از بعضی حروف و کلمات انگلیسی بسازید که در مرکز تقارن خود بچرخند.
آیا تعدادی از این حروف و کلمات را می شناسید؟

در و دیوار یاد دهنده

یک سوال چالش برانگیز:
در مثال زیر ما برای نوشتن حروف انگلیسی از فونت ” Bauhaus 93 ” استفاده کردیم
– اگر این حروف را جداگانه حول مرکز تقارن خودشان و یا کل کلمه را حول مرکز تقارن حرف
O صدوهشتاد درجه بچرخانیم، چه اتفاقی می افتد؟
– در هر چرخش چه کلمه ای درست می شود و ترجمه آن به فارسی چیست؟

در و دیوار یاد دهنده

– آیا کلمه بالا، نمونه درستی برای کلمه ای که تقارن مرکزی دارد، می باشد؟
– آیا شما می توانید کلمه ای انگلیسی بیابید که نمونه درستی برای تقارن مرکزی باشد؟
– آیا برای تلفیق تقارن محوری با حروف و کلمات انگلیسی نیز می توانید نمونه هایی را نام ببرید؟

ه) تقارن مرکزی و ساعت شنی

یک نمونه جالب برای آشنایی با مفهوم تقارن مشاهده و بررسی ساعت های شنی است در ساعت های شنی معمول، مرکز تقارن کجاست؟

فرض کنید بخواهیم بر روی دیوار یا یک ستونی به ارتفاع حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر، یک ساعت شنی قرار دهیم تا این امکان فراهم شود که ساعت ۱۸۰ درجه بچرخد، شما برای ساخت آن برنامه ای دارید؟

در و دیوار یاد دهنده

چند فعالیت چالشی دیگر:
فرض کنید قرار باشد معلم از مفهوم تقارن در روابط و قوانین اجتماعیِ حاکم در جامعه، فعالیتی به دانش آموزان بدهد، او ابتدا یک تعریف عام و کلی )بدون تاکید به تعریف تقارن در ریاضی( مطرح می نماید.
این تعریف می تواند متنی شبیه زیر باشد:
“تقارن عبارت است از هر ویژگی و خصیصه سیستم که تحت یک تبدیل، تغییر نکند”
آیا این تعریف با برداشت ذهنی ما از تقارن، متناسب است؟
اگر تعریف بهتری سراغ دارید آن را بکار ببرید.
حال بنا داریم در موقعیت های اجتماعی از تقارن استفاده می کنیم، ما انتظار داریم که افراد بدون توجه به متغیرهای زیادی که ممکن است تغییر کنند، در یک شرایط مشترک، رفتار خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال، ما در ترافیک با وجود انواع مختلف اتومبیل در چهارراه ها و افراد مختلفی که در حال رانندگی هستند، انتظار داریم اتومبیل ها در چراغ های قرمز متوقف شوند و به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کنند و با استفاده از این انتظار، در عبور از خیابان (هنگام چراغ سبز) ، با خیال راحت عرض خیابان را طی می کنیم. این انتظار بستگی به زمان خاصی از روز و یا بسیاری از متغییرهای دیگر ندارد.

در انتها باید بگویم تقارن نه تنها زیباست، بلکه پایداری را نیز القاء می کند. اگر بدنبال شاهدی در این مدعی باشیم کافی است به معماری ساختمان ها و بناهای زیبا و ماندگار مانند تاج محل توجه نماییم، گویی طراحان این بناها به کمک تقارن بدنبال توزیع وزن سازه خود و پایداری ساختمان شان بودند.
در شیمی، خصوصیات فیزیکال بسیاری از مواد شیمیایی آلی نیز با تقارن( ایزومرهای سیس-ترانس) تعیین می شوند. در بدن شما نیز، حرکت متقارن چین صوتی چپ و راست در حنجره بسیار مهم است. همانطور که اگر شما هنگام دست زدن، دست چپ و راست خود را همزمان به هم نزدیک نکنید نمیتوانید صدا ایجاد کنید، در حنجره هم به همین شکل است. تقارن در دو گوش به ما کمک می کند تا احساس ۳ بعدی شنوایی بهتر داشته باشیم.
تقارن در دینامیک سیالات (شکل جسم)، در طراحی توپ فوتبال و طراحی جت های جنگنده نقش اساسی دارد. ساختمان گلوله تفنگ اگر تقارن نداشت، هنگام شلیک هرگز به هدف نمی خورد.

به امید مشارکت و هم افزایی خوانندگان این مقاله

نویسنده: مجید بایرامی

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *