چرا ویدیو (فیلم) آموزشی اهمیت دارند؟

چرا ویدیو های آموزشی اهمیت دارند؟

video learning importance clip
ویدئو(ویدیو)آموزشی-فیلم

تاثیر فیلم دیجیتال بر فرهنگ روزمره ی ما قابل انکار نیست. سایت های به اشتراک گذاری ویدئو آنلاین مانند یوتوب، ویمئو و آپارات در ایران مخاطبان فراوانی تا حد چند میلیون در ماه دارند. با متداول شدن ویدئوهای دیجیتال ورود این بستر آشنا و پرکاربرد به دنیای آموزش دور از انتظار نبود. امروزه دانش‌آموزان از ویدئوهای آموزشی به عنوان ابزاری برای یادگیری هر چیزی از تعویض چرخ ماشین تا آخرین مد رقص استفاده می کنند. به طور قابل توجه، نسل جدید ۹۲% مخاطبان مشاهده کننده را تشکیل می دهند. موضوعات انتزاعی که آموزش و یادگیری آن ها پیش از این دشوار به نظر می رسید حال با بهره گیری از ویدئوهای آموزشی در دسترس تر و قابل درک تر هستند.

مطالعات نشان داده است که استفاده از فیلم های کوتاه امکان پردازش موثرتر و یادآوری بهتر را فراهم می کند. صوتی تصویری بودن ویدئوها منجر به جذب مخاطبان بیشتر می شود و به هر کاربر اجازه می دهد اطلاعات را به شکلی که برای خودش مناسب تر است پردازش کند. کاربرد ویدئو در آموزش و یادگیری نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای آموزگاران موسسه مربوطه نیز مفید است. پژوهشی توسط شرکت نرم افزاری کالتورا (Kaltora) در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۹۳% معلمان عقیده دارند، استفاده از ویدئوهای آموزشی تجربه ی یادگیری را بهبود می دهد، و موانعی مانند موقعیت کلاس و دانش‌آموزان که زمانی غیرقابل عبور بودند را از میان برمی دارد.

در نتیجه موسسات آموزشی خود را موظف به تامین نیاز روزافزون به ویدئوهای آموزشی با کیفیت بالا، دوره های آموزشی آنلاین و در دسترس می دانند. در واقع بسیاری از موسسات در تلاش برای ساخت ویدئوهای آموزشی مخصوص به خود هستند؛ ایده ای که در ضمن دلهره آور بودن، می تواند تجربه ای مثبت و لذت بخش محسوب شود، با این شرط که قراردادی با یک شرکت تولید ویدئو با خدمات کامل ببندید که بتواند ویدئوها براساس نیازهای مخصوص موسسه شما تولید کند.

استفاده از ویدئو در آموزش

ویژگی آنلاین بودن ویدئوها امکان به اشتراک گذاری آن ها در سراسر جهان و در هر ساعتی از شبانه روز را فراهم می آورد. موسسات آموزشی می توانند با استفاده از ویدئوها برای بدست آوردن مخاطبان گسترده، به سطح بالایی از خودمختاری دست یابند. از ویدئوها می توان برای جذب دانش‌آموزان با لقوه کنونی یا آینده استفاده کرد. ویدئو را در سیستم آموزشی می توان به راه های مختلف به کاربرد:

  • معرفی موسسه برای دانش‌آموزان بالقوه

کلیپ های ویدئویی کوتاه شامل نقشه های تعاملی، ویژگی های برجسته ی محوطه دانشگاه، و چشم اندازها و مراسم مهم می تواند گام قابل توجهی در معرفی شما به دانش‌آموزان و خانواده ها باشد که راه حلی عالی برای دانش‌آموزانی محسوب می شود که قادر به بازدید شخصی نیستند. تور بازدید ویدئویی دانشگاه می تواند باعث شود دانش‌آموزی ثبت نام کرده یا به دلیل مشکل رفت و آمد شما را از لیست دانشگاه های مورد نظر حذف کند.

  • تسهیل فرایند اداری و پذیرش

پس از پذیرش فیلم های آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان در فرایند اداری گزینه هایی مناسب محسوب می شوند و می توانند شامل اطلاعاتی برای ثبت نام در دوره ها، درخواست خوابگاه و حتی بررسی فعالیت های فوق برنامه باشند. معرفی بخش آموزشی و سایر بخش ها می تواند ضمن ارائه اطلاعاتی ارزشمند به دانش‌آموزان تازه وارد، به انها احساس پذیرش و هیجان دهد.

  • معرفی شهر محل موسسه به دانش‌آموزان احتمالی

احتمال دارد دانشجو و خانواده اش امکان بازدید حضوری از شهر را نداشته باشند. ساخت فیلم کوتاه برای معرفی چشم اندازها، تاریخ و فرهنگ شهری که آن ها هم اکنون به آن تعلق یافته اند می تواند به آن ها کمک کند تا کمتر احساس غربت کرده و سریع تر با شرایط مانوس شوند.

  • آموزش مواد درسی

استفاده از فیلم برای آموزش، به خصوص در آغاز کلاس بسیار مفید است. سخنرانی و اطلاعات مقدماتی را می توان پیش از شروع کلاس به نمایش گذاشت که امکان پرداختن به فعالیت های عملی و مهارتی بیشتر در کلاس را فراهم می آورد.

این فیلم ها طبق میل دانش‌آموز در دسترس بوده و می توان بارها آن ها را مشاهده کرد تا دوره و مهارت به خوبی فراگرفته شود.

  • اطلاع رسانی به فارغ التحصیلان

فیلم ها می توانند اقدام قابل توجهی برای اطلاع رسانی به دانش‌آموزان سابق درباره آنچه در دانشگاه سابق آن ها روی می دهد باشند. فارغ التحصیلان می توانند رویدادهای ورزشی، فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه را بررسی و حتی در دوره های آنلاین شرکت کنند. این روش ابزار جذب قدرتمندی محسوب می شود! فارغ التحصیلانی که احساس حضور و مطلع بودن از وضعیت کنونی دانشگاه سابق خود داشته باشند احتمال بیشتری دارد که چنین مکانی را به دانشجویان بالقوه پیشنهاد دهند.

video learning importance
ویدئو (فیلم) آموزشی

مزایای استفاده از فیلم در کلاس درس

مزایای استفاده از فیلم در محیط آموزشی بی شمار است. تناسب و تطبیق پذیری فیلم، آن را به سرمایه ای برای دانش‌آموزان، معلمین و موسسات آموزشی تبدیل می کند.

  • مزایا برای دانش‌آموزان:
  • تجربه ی حسی جذاب تر نسبت به صفحات چاپی

امکان دیدن و شنیدن مفاهیم در حال تدریس باعث می شود مخاطب بتواند آن ها را مانند تعاملات روزمره در ذهن خود پردازش کند

  • منابع درسی قابل حمل با امکان مشاهده در هر مکان

با کمک اینترنت، منابع درسی بر هر دستگاهی از قبیل لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند در دسترس هستند که امکان مشاهده و فراهم آوردن راحتی بیشتر برای دانش‌آموزان در هر مکانی که باشند را فراهم می آورد.

  • افزایش مدت نگهداری دانش‌

فیلم را می توان به دفعات متوقف کرد یا به عقب برد. همچنین مدت ها پس از تدریس می توان از فیلم استفاده کرد.

  • کمکی قابل توجه در یادگیری تمام موضوعات

به خصوص مباحث پیچیده و/یا به شدت بصری (مانند رویه های گام به گام یا فرمول های ریاضی و علوم)

  • افزایش بازده ارتباطات و سواد

به عنوان مهارت های مهمی در قرن ۲۱

  • مزایا برای معلمین
  • افزایش توجه دانش‌آموز

که به نوبه خود به افزایش یادگیری می انجامد. اگر دانش‌آموزان به مواد درسی علاقمند باشند می توانند آن را پردازش کرده و به ذهن بسپارند.

  • انعطاف پذیری

امکان توقف یا جلورفتن در طول فیلم تا امکان بحث کلاسی یا مرور بخش های خاص فراهم شود.

  • امکان ایجاد کلاس درسی منعطف یا ترکیبی

اگرچه فیلم ها همچنین برای تدریس در محیط درسی سنتی نیز مناسب است.

  • فرصت یادگیری از راه دور

در این شرایط معلم می تواند دانش‌آموزانی از سراسر دنیا داشته باشد.

  • وجود ویژگی های تحلیلی

که به معلم امکان پیگیری توجه دانش‌آموز در زمان مشاهده را می دهد. شرکت هایی مانند Next Thought حتی پلتفرم هایی فراهم کرده اند که امکان بررسی مدت زمان تماشای فیلم و درصد دیده شده آن را فراهم می کند؛ امکانی که به تسهیل گر امکان افزایش تاثیرگذاری فیلم را می دهد.

  • ایجاد فرصت دریافت بازخورد دانش‌آموز و یاری او

این امکان برای دانش‌آموزی مناسب است که قادر به حضور در کلاس نبوده یا نیاز به تدریس خصوصی یا مرور جلسات دارند.

  • تلاش برای تغییر نقش معلم از سخنران به تسهیل گر

لازم به توجه است که هدف ویدئوها بهبود مواد درسی و سخنرانی ها و نه جانشین آن ها شدن است.

  • مزایا برای موسسات:
  • احتمال بهبود بازاریابی و ارتباطات:

فیلم های دیجیتال با هدف گرفتن دامنه وسیع تری از مخاطبان به تبلیغ بهتر کمک می کنند. این فیلم ها را می توان بر وبسایت موسسه ارسال کرد یا به یک آگهی یا ایمیل پیوست کرده یا در رسانه اجتماعی به اشتراک گذاشت.

  • آموزش انعطاف پذیرتر کارمندان و دانشکده

اغلب برای مدارس دشوار است که کارمندان و اعضای دانشگاه را به طور همزمان آموزش دهند؛ مشکلی که موجب یادگیری نایکنواخت می شود. با استفاده از ویدئوهای آموزشی شما اطمینان دارید که اعضای دانشگاه و کارمندان دسترسی یکسان به اطلاعات دارند ارائه این گزینه نه تنها پایداری و یادآوری اطلاعات را افزایش می دهد بلکه به عنوان آرشیوی برای مرور آن در زمان لازم به کار می رود.

  • امکان ضبط رویدادها به منظور پخش زنده یا مشاهده در صورت نیاز

هنگامی که والدین دانشجویان و فارغ التحصیلان نسبت به آنچه در دانشگاه می گذرد اطلاع داشته باشند، احساس می کنند بیشتر سوده برده اند و بنابراین احتمال پیشنهاد دادن دانشگاه به افراد جدید و جذب دانشجویان قدیمی و جدید افزایش می یابد.

  • توانایی افزایش پیشنهاد دوره های آنلاین

به دلیل تنوع جمعیت دانش‌آموزان برنامه های آنلاین در دانشگاه ها به شدت پرطرفدارند. توسعه برنامه آنلاین دانشگاه می تواند تاثیر قابل توجهی بر افزایش استقبال از سوی دانشجویان بالقوه ی آنلاین داشته باشد.

  • امکان ادغام در سیستم مدیریت آموزشی موسسه (LMS)
  • امکان بارگذاری آسان فایل های ویدئویی در LMS منبعی اضافی برای دانش‌آموزان و معلمان فراهم می کند.
  • افزایش دسترسی به دانشگاه از طریق فیلم ویدئویی

منجر به برقراری روابط مثبت با والدین، دانشجویان احتمالی و فارغ التحصیلان می شود که می تواند دانشجویان احتمالی را جذب کند و ابزار جذب قدرتمندی محسوب می شود.

  • نرخ سود بازگشتی(ROI) بالا
  • برای موسساتی که ابزار اندازه گیری را در اختیار دارند نشان داده شده است که نرخ سود بازگشتی(ROI) نسبت به سرمایه گذاری قابل توجه است. زمانی که مرور فیلم های ویدئویی پیش از آزمون انجام شد، نمرات بالاتری به دست آمد.

استفاده از ویدئوهای آموزشی در کلاس، نظریه، پژوهش و عمل

علم شناختی حوزه ای است که بر چگونگی پردازش اطلاعات توسط انسان تمرکز می کند. در رابطه با ویدئوهای آموزشی، از آنجا که آن ها هم از طریق کانال های پردازشی بصری/تصویری و هم لغوی/سمعی دریافت می شوند یادگیرنده می تواند با کمک حافظه و یادآوری ارتباط بهتری با آن ها برقرار کند.

به منظور به حداکثر رساندن درک و پردازش، ۴ نکته زیر بهترین روش برای طراحی، ایجاد ویدئوهای آموزشی موثر هستند:

  1. سیگنال دهی: از طریق استفاده از متن یا گرافیک بر صفحه که توجه یادگیرنده را جلب کرده و اطلاعات خاصی که باید پردازش شود را برجسته می سازد.
  2. بخش بندی: اطلاعات به قطعات با اندازه ی مناسب تقسیم می شوند تا یادگیرنده در تلاش برای یادگیری بر آن ها کنترل بهتری داشته باشد. این کار از طریق مدیریت موثر مدت زمان ویدئو و استفاده از استراحت یا توقف در سراسر آن بدست می آید.
  3. وجین کردن: حذف اطلاعات غیرلازم در یک ویدئو که ممکن است توانایی یادگیری برای پردازش و یادآوری اطلاعات را کاهش دهد. وجین کردن ظرفیت حافظه ی یادگیرنده را در هر دو بخش سمعی و بصری افزایش می دهد.
  4. ماهیت سازگار: به ارائه اطلاعات به شکلی اشاره دارد که هر دو کانال صوتی و تصویری را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد. مثالی از این گزینه استفاده از صدای راوی در زمان نمایش انیمیشن بر صفحه است که باعث افزایش پردازش در حافظه ی در حال کار شده و از سربار شناختی جلوگیری می کند.

پیشنهاداتی که در ادامه می آید برای ساخت یک ویدئو آموزشی مفید موثر یاریگر خواهد بود:

  • مدت زمان ویدئو بیشتر از ۵ دقیقه نباشد، مگر آنکه میزان اطلاعات ارائه شده بسیار زیاد شود.
  • حفظ گام آهنگ محاوره ای و مشتاقانه برای درگیر نگه داشتن آموزنده
  • حفظ تعادل میان عناصر بصری و صوتی در طول فیلم
  • تقسیم مدت زمان فیلم به بخش های کوتاه با استفاده از عناوین فرعی یا طراحی متفاوت
  • درج ویژگی های تعاملی یا واکنشی مانند یک امتحان کوتاه برای ارتقاء واکنش و مالکیت.

در استفاده از ویدئوکلیپ در کلاس درس، کلیپ های کوتاه (۵ تا ۱۰ دقیقه) به دانش‌آموزان کمک می کنند که اطلاعات را بدون تحت فشار قرار گرفتن یا از دست دادن تمرکز بیاموزند. فیلم های طولانی تر نیز تاثیر دارند اگرچه زمان کل آن ها باید معمولاً کمتر از ۳۰ دقیقه باشد. نمایش فیلم ها در قطعات کوتاه و در نظر گرفتن زمان کل مشخص به درگیر نگه داشتن ببننده کمک می کند. استفاده از کپشن ها و زیرنویس ها در ویدئو نیز در کمک به کسب و پردازش اطلاعات توسط دانش‌آموز مفید است. این کاربرد به خصوص هنگامی اهمیت می یابد که جمعیت متغیر دانش‌آموزان شامل افرادی یا زبان مادری غیرانگلیسی و یا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز می شود.

ساخت ویدئوهای آموزشی با کیفیت

نتایج مصاحبه اخیر کالتور را نشان داد که ۸۲% آموزگاران عقیده دارند استفاده از ویدئو برای تدریس سطح یادگیری دانش‌آموز را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. اگرچه بسیاری از مدرسان اغلب یافتن فیلم های جالب، جدید و قانونی برای پخش در کلاس را خسته کننده می دانند. همین مطالعه علاقه مدرسان را به افزایش مهارت های دیجیتال و آموزش دیدن برای ساخت ویدئوهای آموزشی برای دانش‌آموزان نیز نشان می دهد.

امروزه بسیاری از موسسات آموزشی ترجیح می دهند ویدئوهای مخصوص خود را نه فقط برای کلاس درس و دوره ی مربوط بلکه برای ارتباط با دانش‌آموزان، کارمندان و فارغ التحصیلان تهیه کنند. تعداد روز افزونی از مدارس به شرکت های با خدمات کامل تولید فیلم مراجعه می کنند تا این روند تسهیل شود. این رویکرد بالاترین سطح انعطاف پذیری برای ساخت ویدئو به منظور نیازهای ویژه را ارائه می دهد، در عین حال از جذاب و مرتبط بودن ویدئوها می توان مطمئن بود.

در استودیو فیلم برداری “تصمیم سبز” ما افتخار داریم که ویدئوهای آموزشی با کیفیت، جذاب و لذت بخشی را تولید کنیم. ویدئوهای ما مبتنی بر پژوهش برای بهینه سازی کسب و  یادآوری اطلاعات هستند.

تیم تولید ما شما را در تمام مراحل، از نوشتن فیلمنامه و فیلم برداری در محل یا استودیویی تا مراحل پس از تولید راهنمایی می کند. ما تمام موارد لازم برای ساخت یک ویدئو آموزشی جذاب از فیلمنامه نویس تا پرده سبز و تله پرومپر(دستگاهی که متن را به گوینده نشان می دهد اما مخاطب آن را نمی بیند) را برای بی نقص بودن ویدئو شما فراهم کرده ایم. در حال حاضر ما با بسیاری مراکز بزرگ، از جمله انتشارات گاج و قلم چی همکاری می کنیم. از شما دعوت می شود امروز با ما تماس بگیرید تا با کمک هم ویدیو های آموزشی ویژه ای بسازیم.

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

One Reply to “چرا ویدیو (فیلم) آموزشی اهمیت دارند؟”

  1. خیلی مفید بود لطفا منبع برای مطالبتون هم بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *